Bezoek aan Harrisburg - Reisverslag uit Shippensburg, Verenigde Staten van Jeroen en Wilma Dorth tot Belt - WaarBenJij.nu Bezoek aan Harrisburg - Reisverslag uit Shippensburg, Verenigde Staten van Jeroen en Wilma Dorth tot Belt - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Harrisburg

Door: JWUSA2010

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Wilma

18 September 2010 | Verenigde Staten, Shippensburg

Hoi hoi,

Na een heerlijke nacht in het hotel in Harrisburg zijn wij, na een zeer goed ontbijt richting Harrisburg stad gelopen.

Eerst langs de Susquehanna rivier gewandeld en bij een temperatuur van ongeveer 25/26 graden was het heerlijk toeven. Via een van de vele bruggen over deze rivier (tja proberen jullie maar eens de naam te zeggen of te schrijven.. ha ha ha ha) zijn wij naar City Island gelopen. Dit eiland is ingericht voor recreatie. Zo was er een honkbal- en een soccer stadium. In het honkbalstadion was ook een soort junioren toernooi aan de gang van teams uit de buurt.

Via een rondje op het eiland zijn wij teruggelopen naar Harrisburg Centrum. Daar zijn wij naar het state capitol geweest. Dit is een huge gebouw waarin het bestuur van de staat Pennsylvania is gevestigd. Het gebouw lijkt qua bouw op het witte huis... Je wordt er gewoon stil van als je het gebouw binnenkomt. Gelukkig waren wij net op tijd voor een tour door het gebouw. Gelukkig werd de tour gegeven door een mevrouw die erg bevlogen kon vertellen. Tijdens deze tour zijn wij in de centrale hal, het senaat, de volksvertegenwoordiging en de hoogste rechtbank van Pennsylvania geweest. Stuk voor stuk vertrekken waar de historie van afdroop.

De centrale hal was super hoog met een doom die wel 272 foot meet en wel 52
miljoen pound zwaar is. Alles met mooie muurschilderingen omgeven, met inspirerende teksten en erg grote trappenhuizen, beelden ed.

In de ruimte van de volksvertegenwoordiging hangen 4 zeer grote lampen die elk net zo zwaar zijn als een olifant. Elke lamp telden wel honderden kleine lampjes die elke 2 jaar volledig vervangen worden. Zo'n lamp is zo groot dat er zelf een electricien in moet klimmen om de lampjes binnen in de lamp te vervangen.... Tja beter kan ik het niet omschrijven.

Je wordt gewoon stil van zo'n gebouw met al het pracht en praal. Je voelt je gewoon nietig.

Zowiezo is Harrisburg een heerlijke stad om in te vertoeven. Wij hebben ons prima vermaakt en het is een stad met veel historie, dus Jeroen was helemaal in extase.

Na dit mooie gebouw te hebben bezichtigd zijn wij in de auto gestapt en via route 11 richting Chambersburg gereden om daar te kijken voor en hotel. Helaas waren beide opties volgeboekt en zijn wij dus weer iets noordwaards gereden richting Shippensburg. Daar zitten wij nu in een heerlijk hotel met binnenbad. Dus Wilma helemaal gelukkig want nu kun ze eindelijk haar bikini aandoen om te gaan zwemmen.

Morgen willen naar Gettysburg rijden. Daar is een grote veldslag geweest in de burgeroorlog tussen noord en zuid. Daarna willen wij proberen rondom Lancaster een hotel te vinden. Lancaster is volgens de folders the place to be voor Amish.

Groetjes,
Jeroen en Wilma

• 19 September 2010 - 09:16

Jaap En Dinie:

zo, dat is weer een mooi verhaal, jullie zien veel van amerika.
    de foto is schattig hoor ik zal hem inlijsten.
    alles goed hier, we horen wel weer. lfs ma en jaap